Binära koder...

         

Nu är helgen förbi igen. Men de gör ju inget för jag har ju en vecka semester kvar, Tjohooo. Men de går alldelles för fort nu.
Igår var jag med Rille, Sanna och Alexander till flaten för att spela lite minigolf. Har ju inte vart där sen jag var liten så det var kul. Dom hade gjort om flera banor där så kände knappt igen mig. Jag vann iaf, trotts att jag var lika dålig som jag brukar vara på minigolf. Att det ska vara så jäkla svårt kan inte förstå de, men men. Igårkväll bjöd jag hem Robba Jonas Rille och Sanna till mig för grogg drickande och shottar. Vart en seeeeen kväll. Alla hade gått hem strax efter kl 02.00 utom Robba. Han var kvar till 05.45 ungefär. Vi fick för oss att lösa ett tal som vi såg i Göteborg på Universeum. Vi stod där vid montern där det stog:
Lös talet: 10 - 1001 - 110 - 11
Det skulle man få till 4siffror mellan 0-9. (ledtråd, tänk som en dator)
Vi stod där i säkert 10min utan att lösa det. Vi fatta ingenting. Så de har grott i våra huvuden tills nu så vi bestämde oss för att lösa de med hjälp av google. Men vi visste inte vad vi skulle söka på. Men tillslut kom vi på "Binära koder". Så vi var tvugna att lära oss det för att lösa talet. Det tog oss 2h på fyllan mitt i natten att lösa det. Men nu kan ja det nästan flytande ;)
Svaret är: 10-1001-110-11 = 2-9-6-3

Så för skojs skull räknade jag även ut mitt personnummer i binära koder och det blev:
1010100 1010 11101 (841029)

                    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0